Sildade reguleerimine

Porschede mootori- ja veermikuprobleemid.
Vasta
Kasutaja avatar
joonas
Postitusi: 993
Liitunud: 15 Veebr 2006 19:20
Asukoht: Tallinn

Sildade reguleerimine

Postitus Postitas joonas » 04 Apr 2007 23:21

Tehase poolt välja pakutud suurusi tean. Otsisin, kuid hetkel veel ei leidnud ühtegi lehte, kus oleks kirjas sildade seaded, mille korral saaks säästa ringrajal rehvi välimist äärt ja samas saaks sõita ka tavaliikluses ilma, et rehvi sisemine osa kohe ära ei kuluks.

Kas kellelgi on kogemusi või kasulikke linke?
Keerata lihtsalt külgkalle (camber) võimalikult miinusesse?

Kasutaja avatar
joonas
Postitusi: 993
Liitunud: 15 Veebr 2006 19:20
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas joonas » 05 Apr 2007 10:02


Pets
Postitusi: 537
Liitunud: 19 Sept 2005 10:00
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Pets » 06 Apr 2007 22:34

Nuputasin ka ise sama probleemi kallal. Tehase seaded on jah sobivad, et rehvid normaalselt kuluks ja juhitavus normaalne oleks. Mõtlesin ka, et külgkalle seada maksimaalselt lubatud miinus. Sest enamus kilomeetreid kerib auto tavaliikluses ja päris ringrajaseaded hävitaks rehvi kiiresti. Ega mugav sõita ka poleks. Kui sätiks näiteks kokkujooksu hoopis lahtijooksuks, oleks ringrajal parem kurve võtta, aga maanteel on siis rool väga ebakindel.
911 ja mälestus 928-st

Kasutaja avatar
Raceboy
Moderaator
Postitusi: 1402
Liitunud: 14 Sept 2005 12:29
Asukoht: Tartu/Tln
Kontakt:

Postitus Postitas Raceboy » 07 Apr 2007 07:22

Olen seda linki kuhugi siia juba riputanud, rinkale veidi sobivamad seaded 924/944/968 jaoks: http://www.924.org/techsection/Suspensi ... ration.htm

Teksti allapoole kerides on kirjas. Ja üldse on soovitav rajahuvilisel see tekst tervikuna läbi lugeda :)
'83 924 2.6 16v Turbo 570 hj
'67 911 hot-rod 2.4S
'78 924 Carrera GT projekt
'84 928 S
'90 944 S2 Cabriolet
'91 944 S2 [müüdud]
'82 924S/931 "Gulf" 2.0 Turbo [müüdud]
'84 924 2.0 "Turbo" [müüdud]

Kasutaja avatar
joonas
Postitusi: 993
Liitunud: 15 Veebr 2006 19:20
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas joonas » 07 Apr 2007 08:15

Raceboy kirjutas:Olen seda linki kuhugi siia juba riputanud, rinkale veidi sobivamad seaded 924/944/968 jaoks: http://www.924.org/techsection/Suspensi ... ration.htm

Teksti allapoole kerides on kirjas. Ja üldse on soovitav rajahuvilisel see tekst tervikuna läbi lugeda :)
Mis mind segadusse ajab on see, et camber on toodud positiivsena. Ehk on mõeldud negatiivset külgkallet?

Kasutaja avatar
joonas
Postitusi: 993
Liitunud: 15 Veebr 2006 19:20
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas joonas » 11 Jaan 2010 15:40

http://www.ground-control-store.com/pro ... php/CA=215

Ground Control 924/944/968 Camber/Caster Plate rajal külgkalde seadmiseks.

Pets
Postitusi: 537
Liitunud: 19 Sept 2005 10:00
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas Pets » 11 Jaan 2010 16:59

Ma olen viimasel ajal nii palju nende sillaprobleemidega vatti saanud, kuna ma ise seda sillamõõtetehnikat müün.
Sellise "camber plate"-ga kannatab tõesti ainult rinkaauto varustada. Kui vaadata, kuidas muul ajal kümnendikke millimeetreid sillaseadetes taga aetakse, siis see plaat võimaldab väga umbkaudu külgkalde paika sättida. Ega muidu polekski mingit probleemi, aga rooligeomeetria on tavaliselt nii, et külgkalde muutus muudab ka kokkujooksu väärtust.
Kui autot sihipäraselt kasutada, siis kannatab 3 kraadi negatiivset külgkallet panna vabalt. Ma ise sellise väärtuse lähedal (vist küll mõned minutid vähem) sõidangi. Audru raja eripära arvestades on parem tagarehv normaalselt kulunud. Vasak aga kipub selles seades siiski siseserva sööma.
911 ja mälestus 928-st

martn32
Postitusi: 37
Liitunud: 11 Dets 2009 10:05

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas martn32 » 11 Jaan 2010 18:57

Pets, on sul olemas ka kuskil 928S(-84) sillaseaded tänavasõiduks ja/või ütle, kus silda võiks seada, soovitavalt Tartus?
--
928 -84

Kasutaja avatar
joonas
Postitusi: 993
Liitunud: 15 Veebr 2006 19:20
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas joonas » 12 Jaan 2010 10:47

martn32 kirjutas:Pets, on sul olemas ka kuskil 928S(-84) sillaseaded tänavasõiduks ja/või ütle, kus silda võiks seada, soovitavalt Tartus?
Seaded peaksid tehasemanualides olema.

Pets
Postitusi: 537
Liitunud: 19 Sept 2005 10:00
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas Pets » 12 Jaan 2010 14:51

martn32 kirjutas:Pets, on sul olemas ka kuskil 928S(-84) sillaseaded tänavasõiduks ja/või ütle, kus silda võiks seada, soovitavalt Tartus?
Sillaseaded on praktiliselt samad kõikidel 928-tel.

Aga nüüd. Kõigepealt peab olema autoga sõidetud kuskil kümme kilomeetrit peale viimast kere tõstmist. Nimelt ei lähe 928 vedrustus oma asendisse tagasi tavapärase sillastendil auto kõigutamisega.

Ka ei tohi autot mõõtmise ja reguleerimise ajal tõsta. Seega kõik tavalised mõõtepeadega stendid langevad päevakorrast välja ja järele jäävad ainult 3D stendid. 3D stendis autot ainult veeretatakse mõõteprotsessis, mitte ei tõsteta.

928-l on taga nn. Weissach tagasild, mis pöörab veidi kere kaldudes. Omal ajal töötati see välja ohutumaks kurvivõtmiseks. Kui juht keset kurvi jala pedaalilt tõstab, siis tagasild peab kompenseerima tekkida võiva ala-/ülejuhitavuse. Tegelikkuses üllatas see mind roopas teel väikese auto poolse pöördekatsega, millele tuli kiirelt veidi vastu pöörata.

Ma ei oska sulle Tartus pakkuda, kellel seal 3D stend võiks olla. Noh, Silberautol muidugi on, aga kas sa sinna lähed?
Tegelikult neid on rohkem, aga ma ei tea kahjuks kõiki Tartu serviseid. Teistel minu Tartu koostööpartneritel on tavalised mõõtepeadega sillastendid. Tegelikult saab ka peadega stendis autot tõstmata mõõta, siis aga jääb sisse võimalik viga velje viskumisest ja halvemal juhul on kokkujooks vale. Sellest tulenevalt siis kas ebakindel juhitavus ja ka rehvide servast kulumine.

lisan siia 928 seadenurgad, kokkujooks on mm-tes ja muud nurgad kraadides ja minutites:
Pilt



Siia juurde veel ka ameeriklaste väike tants 3D stendi ümber :D
http://www.youtube.com/watch?v=ZpegsTkRDNM


Kes 3D mõõtmise vastu rohkem huvi tunneb, siis siin pikemalt juttu:
http://www.youtube.com/watch?v=vAJ2PwQo ... re=related
911 ja mälestus 928-st

z_man
Postitusi: 109
Liitunud: 29 Nov 2005 14:11

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas z_man » 12 Jaan 2010 17:01

Tartus, Lõuna-Eesti Autokeskuses peaks ka 3D pink olemas olema.
TrigonBikes.ee - The Art Of Carbon

Pets
Postitusi: 537
Liitunud: 19 Sept 2005 10:00
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas Pets » 13 Jaan 2010 12:31

Mis ma veel tahaks öelda, on see, et prindi tehase servismanualist välja leheküljed, kus on seletus, milline ekstsentrik mida muudab. Seda siis enne sillareguleerimisse minekut.
Stend seda ette töötajale ei ütle. Siis ongi nii, et ei tea mida milleks keerata.

Ees on 928-l ekstsentrikud külgkaldele ja järeljooksule ning taga ekstsentrikud külgkalde ja kokkujooksu reguleeringuks. Esisilla kokkujooks käib nagu tavalistel autodel- roolivarda otste pikkuse reguleerimisega.
911 ja mälestus 928-st

martn32
Postitusi: 37
Liitunud: 11 Dets 2009 10:05

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas martn32 » 14 Jaan 2010 00:23

Pets, ehk sa oled lahke ja seletad veidi lähemalt võhikule, nagu mina, lahkujooksu teoreetilist ning praktilist poolt?
--
928 -84

Kasutaja avatar
Raceboy
Moderaator
Postitusi: 1402
Liitunud: 14 Sept 2005 12:29
Asukoht: Tartu/Tln
Kontakt:

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas Raceboy » 14 Jaan 2010 08:53

Teguri tn Carboxis saab autot tõstmata mõõtepeadega stendis sildasid paika panna. Käisin seal 924-ga ja töö oli super. Tõsi, see on palju lihtsam töö, kui 928-l, aga asi sujus hästi ka sellepärast, et mul olid taskus tagasilla reguleerimiseks vajalikud ekstsentrikud olemas ja selgitasin ka reguleerijale, mis mida mõjutab. Kiirendas protsessi oluliselt.
'83 924 2.6 16v Turbo 570 hj
'67 911 hot-rod 2.4S
'78 924 Carrera GT projekt
'84 928 S
'90 944 S2 Cabriolet
'91 944 S2 [müüdud]
'82 924S/931 "Gulf" 2.0 Turbo [müüdud]
'84 924 2.0 "Turbo" [müüdud]

Pets
Postitusi: 537
Liitunud: 19 Sept 2005 10:00
Asukoht: Tallinn

Re: Sildade reguleerimine

Postitus Postitas Pets » 14 Jaan 2010 10:40

martn32 kirjutas:Pets, ehk sa oled lahke ja seletad veidi lähemalt võhikule, nagu mina, lahkujooksu teoreetilist ning praktilist poolt?
ja
martin32 kirjutas:Pets, on sul olemas ka kuskil 928S(-84) sillaseaded tänavasõiduks........
Ehk selle kahe küsimuse koosmõjus me ei saa mingist lahkujooksust(TOE-out) rääkida :D , ikka ainult kokkujooks.
Kokkujooks on see kui mõlemate sama telje rataste suunavektor kuskil kauguses ristub, lihtsamalt- mõlemad rattad vaatavad sõidusuunas sissepoole (TOE-in). See tagab auto stabiilsuse sõites ja eriti suurematel kiirustel. Kui suunavektor kunagi ei ristu, on kokkujooks "0" või on juba lahkujooks. Lahkujooks sobib ainult võidusõidurajale- auto hakkab agresiivsemalt kurvi keerama. Ideaalis peaks kokkujooks muidugi "0" olema- kõige väiksem takistus veeremisel. Siis ka parim rehvide eluiga ja kütusekulu. Tegelikkuses liigub ratas vastavalt vedrustuse geomeetriale ja ideaalasend muutub. Ka on vedrustuse kummipuksid kokkusurutavad, mis ka rataste asendit muudab.
Tagaveoline auto tekitab kiirendades tagaratastele lisakokkujooksu ja esiratastele lahkujooksu. Nii peabki andma seadetes ette sobiva vahemiku, et auto kiirendades ja pidurdades stabiilne oleks.

Teistest nurkadest ka paar sõna:

Järeljooks, ehk Caster on vajalik, et rattad peale pööret otseks pööraks-praktikast, kaubanduskeskuse poekäru keerab alati rattad sõidusuunda :D

Külgkalle, ehk Camber on ratta külgkalle ja annab suurendatuna paremat pidamist kurvides.

Illustreeriv pilt ka:
Pilt

Praktikat ka- sõitsin ise äsja esiveolise autoga, millel on tehaseandmete järgi esisilla kokkujooks -2 kuni +4 mm.
Kui libedat kahtlustasin ja kiirust vähendasin, siis muutus auto ebastabiilsemaks ja ei saanudki aru, kas on libe või mitte.
Kahtlustan, et seal on väike lahkujooks. Auto tundus ka linnas veidi närviline, see tähendab-raske oli otse sõita. Eks peab mingil hetkel stendi panema ja vaatama, mis nurgad näitavad.


Raceboy kirjutas:Teguri tn Carboxis saab autot tõstmata mõõtepeadega stendis sildasid paika panna. Käisin seal 924-ga ja töö oli super. Tõsi, see on palju lihtsam töö, kui 928-l, aga asi sujus hästi ka sellepärast, et mul olid taskus tagasilla reguleerimiseks vajalikud ekstsentrikud olemas ja selgitasin ka reguleerijale, mis mida mõjutab. Kiirendas protsessi oluliselt.
Osadel mõõtepeadega stendidel on tõesti olemas võimalus autot rataste viskumise kompenseerimiseks tõstukil veeretada, mitte tõsta ja ratast keerata.

"Püha lehma" poisid näitavad siin, kuidas see käib:
911 ja mälestus 928-st

Vasta